de laatste loodjes ( wegen het zwaarst???) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu de laatste loodjes ( wegen het zwaarst???) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu

de laatste loodjes ( wegen het zwaarst???)

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Gert, Marjo & Bram

11 November 2013 | Thailand, Bangkok

Nog twee weken en dan zit het erop. Weer naar huis, naar Nederland en naar Urk, maar bovenal weer onze dochters zien. Ook zullen we weer terug moeten in het normale leventje van alledag. Bram moet weer door weer en wind hele dagen naar school, Gert weer naar het Dok en ik weer terug naar het huishouden en allerhande zaken die op me liggen te wachten.
Maar eerst nog 2 weken Thailand. Wat staat ons nog te doen hier? Deze week heeft Gert zijn laatste medische keuringen en kan hij dit gaan afronden.
Ik heb deze week nog de oppas op een paar kinderen, wiens ouders voorbereid worden op hun verlof. Bram is hard aan het werk voor zijn pianoconcert volgende week vrijdag en natuurlijk zijn huiswerk. Dit weekend hopen we naar een natuurpark te gaan met een paar Nederlanders uit Isaan. Daarna willen we nog rondtrekken ten noorden van Bangkok en enkele OMF zendelingen opzoeken.
Maar eerst nog iets over de marriage courses. Het waren 2 hele verschillende groepen. De eerste was hier in de Bangkok Home en de tweede in een ander guesthouse, nl. de Alliance Guesthome.
Bij de eerste konden we de hele cursus afmaken, bij de tweede alleen de eerste 4 onderwerpen. Iedereen was erg enthousiast en wijzelf ook. De tweede cursus eindigde een beetje raar, omdat één van de kinderen verkeerd viel op een trede en daardoor een gecompliceerde breuk opliep, waardoor hij gelijk naar het ziekenhuis moest. Of de cursus ook geschikt is voor Thai stellen, betwijfelen we. Ze hebben een totaal andere kijk op communicatie en gevoelens. Het zou opnieuw herschreven moeten worden. Het fijne van het leven in de Bangkok Home is dat je goed zicht krijgt op het leven van de zendelingen die bezig zijn met churchplanting.
Wat voor problemen ze tegenkomen en hoe ze hun leven inrichten is natuurlijk verschillend per gezin en individu. Maar het geeft ons wel veel stof tot nadenken. Bram had vorige week een goede tijd, toen er eindelijk wat jeugd van zijn leeftijd was. Samen zorgden ze voor de kinderen van de eerste marriage course.
Zondag zijn we voor het eerst na de kerk gaan zwemmen. Dat was heerlijk! We gaan altijd met een geleende auto naar de kerk en dat betekent goed opletten want je rijdt zomaar verkeerd. Snelwegen hebben meestal alleen maar U-turns, d.w.z. dat als je rechtsaf wil, je eerst linksaf moet naar een U-turn en dat kan een kilometer de verkeerde kant op zijn, dan moet je een u bocht maken en weer de kilometer terug rijden.
Dit kost veel tijd en veel kilometers.
Vanochtend nog met de songteeuw weggeweest, om koffie te drinken langs de weg in één van de vele eethuisjes met iemand van de marriage course. Dit was heel gezellig. Er zijn dan zoveel indrukken dat het moeilijk is om het over te brengen. Al die geuren, geluiden, warmte, mensen, we zullen dat echt missen.

• 11 November 2013 - 12:00

Addie:

Wat gaat de tijd voor jullie nu snel! Ik weet niet hoe jullie de snelheid tot nu toe beleefd hebben... maar wat zal het een omschakeling zijn om weer op Urk te leven... en alles wat jullie hebben meegemaakt de laatste maanden een plaats te geven in jullie leven. Wij zijn na 2.5 weken Afrika al een poos bezig met verwerken en een plaats geven en nadenken over de vraag 'wat mogen we verder...'. Voor jullie een heel goede afronding, sterkte met afscheidnemen en een heerlijk weerzien met jullie dochters. We hopen elkaar snel weer te zien in Nederlnad.
    De Here zegene jullie. 'Ik ben ' zal er zijn! Nu in de afrondingsfase, straks met de thuisreis en bij thuiskomst.
    Lieve groet,
    Addie.

• 11 November 2013 - 13:39

Jannes Hoekman:

We hopen dat jullie over twee weken weer behouden en gezond thuis mogen komen.
    Dat is ongeveer de tijd dat we denken aan Zijn komst. Jullie komst en Zijn komst vallen ongeveer tegelijk.
    Die van jullie, in ons gebed, letterlijk.
    Zijn komst weet niemand, maar wij denken er wel aan en wij gedenken deze ook weer ieder jaar: Advent! Misschien komt Hij ook wel letterlijk? Wie het weet mag het zeggen?

Nog een fijne twee weken

Met br.gr.
    Jannes, Meta en de kinderen

• 11 November 2013 - 14:42

Wilma:

Niet te geloven dat de tijd zo snel is gegaan... Jullie hebben in die tijd in ieder geval veel meer beleefd dan wij! :-) We bidden jullie een goede laatste 2 weken toe, en we zien uit om jullie verhalen "life" te horen.
    Shalom, Wilma

• 11 November 2013 - 16:10

Alie:

Beste alledrie, weer mooi om jullie belevenissen te lezen. Al die schitterende natuurplaatjes en geluiden zoals je vertelt. Wel heel anders als je er tussen staat. En ook het goede werk wat jullie toch kunnen doen, dat is wel mooi en ook afwisselend. De foto's geven een goede indruk en dat is leuk, dan maak je het toch meer mee. Met Jan en Lieke gaat het goed, net ontsnapt aan de typhoon. Op hun eiland Cebu nauwelijks schade, alleen een flinke storm. We wensen jullie nog een goede tijd, geniet ervan en ook weer sterkte met de voorbereidingen voor het naar huis komen en afscheid nemen daar, groeten uit Nieuwegein

• 11 November 2013 - 19:23

Wim En Martine:

Lieve vrienden

Ja de tijd gaat snel, maar fijn dat jullie wat inzicht krijgen in de Thaise cultuur.
    In ieder geval zijn jullie een ervaring rijker als je terugkomt.
    Goed dat jullie inzicht krijgen in het leven van de zendeling.
    Wij zijn op dit moment weer in Ermelo, met heimwee naar Afrika,maar het kon niet anders.
    Nog geode weken teogewenst en t.z.t hopen we bij te kletsen.

Gods zegen
    lieve groeten
    Wim en Martine

• 11 November 2013 - 21:25

Johan En Tineke:

Hallo Gert en Marjo,
    Ongelofelijk zeg, de tijd is al weer bijna om. We zien uit naar jullie verhalen en ervaringen. Nog een hele goede tijd daar en sterkte met het weer losweken van dat wat je hebt leren kennen en wellicht leren waarderen/liefhebben.
    zegen en groet,
    Johan en Tineke

• 11 November 2013 - 22:24

Rinus:

Ha lieve familie, wat maken jullie toch een hoop mee. En wat gaat de tijd toch snel. Nog maar twee weken, en dan weer thuis. Naar de gezellige, maar donkere en koude decembermaand. Wat een overgang zal dat zijn. Maar gelukkig keren jullie - dat moet lukken - gezond en wel weer. Geniet nog van deze laatste dagen!!
    groeten Rinus

• 13 November 2013 - 12:29

Hannie En Jan:

Lieve vrienden, wat is de tijd snel gegaan. We hebben genoten van jullie mooie verhalen en foto's. Voor jullie nu echt nog genieten van de laatste weken. Het afscheid nemen. En jullie voorbereiden op het vertrek en de reis naar huis. Waar jullie eerst weer tijd mogen besteden aan de dochters. De rest komt wel weer. We bidden jullie Gods zegen toe en alvast een heel goede reis met een behouden thuiskomst. Liefs, Jan en Hannie.

• 13 November 2013 - 19:46

Jonkheer,JAAP:

Hai, beste familie. 'k lees alles nu al een tijdje. Kom goed terug. Lood(t)jes zijn soms zwaar, maar je kunt er ook prijzen mee winnen! Rebekka heeft al vier dagen diarree en ligt nu in het ziekenhuis sinds vandaag. Ze voelt zich daar goed, dus we hopen, dat ze vlug weer beter wordt. Lieve groetjes van broer Jaap

• 14 November 2013 - 11:26

Tante Berthe Vd Meer:

Lieve fam
    Dank voor jullie brief Hoe is het mogelijk de tijd al bijna om Jullie zullen wel tijd nodig hebben om alles teverwerken Voor Bram ook .Ik ben me ook aan het klaar maken voor de reis naar Aruba .Er gaat heel veel fam. mee We gaan op hoop van zegen We wensen jullie ook een goede thuis reis .Het wordt hier echt herfst Er valt ont zettent veel water De bloem potten stromen over Het blad word met machienes
    op gezogen De wind hoos ,heeft veel elllende ver oorzaakt Daar zou voor jullie hog voor jaren werk zijn
    Maar niet aan denken ,we hopen dat er voldoende binnen komt om hulp te bieden Genoeg gekletst Hopelijk totzies Veel liefs van de Emmeloorders

• 14 November 2013 - 14:54

Hanneke Van Boven - Kantoor Terschuur:

Hallo Gert en Marjo en Bram, heel veel succes nog met de laatste loodjes, sterkte met afscheid nemen, mentaal weer toeleven naar een leven in Nederland. Mooi hoe jullie schrijven over wat jullie hebben geleerd, geobserveerd, meemaken, voelen, denken, vragen.... veel om te verwerken hè? Geniet nog van de laatste dagen daar. Bram, heel veel succes met je concert! Gaaf man dat je dat gaat doen!
    Ik wens jullie alvast een hele goede reis terug naar NL (ben vanaf nu pas 25e weer op kantoor, en dan vliegen jullie al ) Tot gauw horens/ziens, Hanneke

• 16 November 2013 - 12:14

Jan Koffeman:

Man wat een verhalen, en indrukken moeten jullie verwerken.
    Wij bidden voor jullie. Al ik zo jullie zien aan de rand van het zwembad, en ik dat bekijk bij een brandende houtkachel is dat wel raar. Wij hopen op een voorspoedig terug komst.
    Gods Vrede en Zegen bid ik jullie toe. en de hartelijke groeten van mijn vrouw Ieda

• 17 November 2013 - 15:17

Bart:

Nog eventjes en jullie Thailand avontuur is weer voorbij. We zien uit naar jullie verhalen en ook naar het vervolg: gewoon weer aan de slag op Urk of...? Vanavond weer Arise. We houden het wel aan de gang, hoor! Gisteren waren we met een ploegje van een man of 12 de hele dag in Baak bij Ellel en we hebben enige hectaren blad geharkt (...) en hout gehakt. Dat was prachtig met z'n allen en we hebben ervan genoten. Jakob en Johan waren er ook bij en Jakob had zelfs een trekkertje meegenomen dat ons zeer van pas kwam. Marc Schuthof had 5 dagen met zware koorts (40,6) in het ziekenhuis gelegen en kwam weer thuis toen wij in de tuin bezig waren. Met een nog wat bleek gezicht begon hij gelijk blokken hout te sjouwen.
    Nou, tot over een week of zo. Alvast een goede en gezegende reis gewenst!

Bart & Wilma