20 november - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu 20 november - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu

20 november

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert, Marjo & Bram

20 November 2013 | Thailand, Bangkok

Bangkok, 20 november

De laatste berichten uit Thailand.
Momenteel leiden we een dubbelleven. Nog volop hier, maar in ons hoofd al druk bezig met afscheid nemen. Drie maanden is kort en snel voorbij, maar het is wel even iets anders dan een vakantie van 2 of 3 weken in Frankrijk.
Toe maar, voor ik sentimenteel word. Wat hebben we weer veel beleefd. Het lijkt wel of we in een achtbaan zitten die niet ophoudt. Na de vorige weblog is er al weer zo veel gebeurd. Vanmorgen zeiden Marjo en ik nog tegen elkaar dat het onwaarschijnlijk was dat we vorige week nog maar in …. waren. En dat we sindsdien in Kao Yai geweest zijn met Nederlandse vrienden hier. En dat we Ayuttayah bezocht hebben.
Eerst Kao Yai. Dat is het oudste natuurpark van Thailand. Groot en voor een goed deel ongerept oerwoud. Er wonen olifanten en (nog een paar) tijgers. Naast vele soorten apen, herten, runderen, vogels enzovoort. Bijzonder en dus druk.
We zijn er naar toe gegaan met de familie uit Isaan bij wie we een weekje geweest zijn eind september. Erg gezellig.
Een van de hoogtepunten was dat we al heel snel na aankomst 3 neushoornvogels zagen. De grootste soort ook nog. Ze zijn wel 1 meter hoog. Wit en geel en zwart.
Apen zaten er ook genoeg. Vooral midden op de geasfalteerde weg. Voor de liefhebbers: een soort makaken. Hoog in de bomen hoorden we groepen gibbons (niet zeldzaam daar!) schreeuwen, maar die hebben we helaas niet kunnen zien. Olifanten waren ruimschoots aanwezig, te zien aan de hopen stront, maar ook die lieten zich niet zien. Fraaie vogels des te meer. Al nekken rekkend en strekkend liepen we door het oerwoud. De geheimen van de jungle zijn niet eenvoudig te vinden!
De volgende dag deden we nog een rondje jungle. Mega-bomen en lianen bestaan echt. En bloedzuigers ook. Snelle en vervelende jongens, die ons behoorlijk het leven zuur maakten. Vraag maar aan Marjo, die natuurlijk weer het smakelijkste hapje was.

Ayuttayah is de oude hoofdstad van Thailand. Het ligt een uurtje ten noorden van Bangkok. Barstensvol met ruines van tempels en paleizen. De oude stad ligt tussen de armen van een paar rivieren. Uitnodigend voor een boottochtje rondom de stad. Dit deden we met de Farbers, een Amerikaanse familie, die we hier hebben leren kennen. Zij werken voor OMF in Ayuttayah. Een van hun doelen is om hier een kerk van de grond te krijgen. Churchplanting heet dat in het Engels. Kerkplanting in het Nederlands? Kerkstichting waarschijnlijk. Geen kerkgebouw natuurlijk, maar een gemeenschap van mensen die samenkomt en samenleeft vanuit het christelijk geloof. In elk geval: we hebben veel gehoord en voor een klein deel gezien en ervaren hoe zoiets toegaat. Werk met veel ups en downs. Soms erg bemoedigend, soms erg frustrerend. Uit alle verhalen komt wel het beeld naar voren van hele gewone ongewone mensen. Met gewone sores en pleziertjes. Met veel vragen. Met tegenslagen en meevallers. Maar bovenal voelen ze zich geroepen door hun Heer, de God die hen geroepen heeft en gemotiveerd om huis en haard op te geven. Zekerheden achter zich te laten. Vaak moeilijke familie/ gezinskeuzes te maken. Vraag niet hoe ze weten dat ze dit moeten doen. In het algemeen zijn ze zeer gemotiveerd en ieder heeft z’n eigen verhaal. Er zitten vast mensen tussen die echte avonturiers zijn, maar we hebben ook huismussen ontmoet. Soms snap je niet dat bepaalde mensen hier zijn. Sommige zijn na 4 jaar weer weg. Sommige zijn er na 20 jaar nog. We liepen hier een oudere, Nederlandse man tegen het lijf, die vroeger in Thailand gewerkt had als zendeling. Hij had meerdere kerken kunnen stichten en genoot intens van alle ontmoetingen met Thaise mensen uit die tijd.
Wij kunnen ons dat goed voorstellen. Het gaat om mensen die gezien hebben dat er een andere manier van leven mogelijk is. Waar het aanbidden van de Ene God flink verschil gemaakt heeft.
Maar, wij knijpen er hier tussenuit. Dankbaar en blij voor wat we mee hebben mogen maken. Veel ervaringen en een paar souvenirs rijker, een paar centen minder, wat illusies armer, veel contacten rijker. En stiekem denken we al aan een volgend bezoek.

• 20 November 2013 - 15:01

Klaas En Jantje Romkes:

Lieve Fam .Jonkheer
    Goede reis terug en veel sterkte daar met afscheid nemen !

• 20 November 2013 - 15:12

Gillian Spronk:

Bedankt dat je mij geholpen hebt Gert om een grotere woordenschat te ontwikkelen! Gibbon wist ik niet dat het een kleine aap was. Zijn zij wit of zwart in Thailand? Ook er zijn verschillende soorten neushoornvolgels. Welke soort in jullie oerwoud? Mooie foto's of google-:)
    Veel zegen als je deze ervaring een plaats in jullie levens geven. bon voyage! en tot ziens Gillian

• 20 November 2013 - 15:17

Alie:

Leuk om alles weer te lezen en speciaal over alle uitstapjes. Fantastisch dat er inderdaad nog steeds mensen zijn die aan churchplanting doen en daar alles voor opgeven. 33 jaar geleden ook al meegemaakt en het gaat dus steeds door. Fijn dat jullie goede mensen hebben ontmoet en het zal wel vreemd zijn om afscheid te nemen en zo weer in het koude nederland te komen. Sterkte en een goede reis terug

• 20 November 2013 - 15:32

Hans:

Dag Jonkeertjes! Wat een bijzondere dingen hebben jullie meegemaakt, en mooi hoe je dat laatste stuk over de zendelingen schrijft Gert. Gezegende tijd nog even en alvast een goede reis!

• 20 November 2013 - 16:50

Janny Steenbergen:

Met verbazing, bewondering en soms ontroering jullie reisverslagen gelezen.
    wat bijzonder voor jullie om dit alles mee te maken.
    bedankt voor je felicitaties Marjo, jammer dat jullie er zat.dag niet bij kunnen zijn, maar we hopen elkaar volgende week wo.dag rond deze tijd weer te mogen begroeten.
    tot dan en heel veel sterkte met afscheid nemen en een goede reis terug!
    God bless you.

• 20 November 2013 - 19:18

Theo En Marjan:

We kijken ook weer naar jullie uit, om nog meer verhalen te horen !
    Al was het al heel fijn om jullie verslagen te lezen.
    Veel sterkte met het afronden van alles en afscheid nemen.
    Tot gauw ziens en Gods zegen!

• 20 November 2013 - 19:26

Janet:

Wat een geweldige natuur. Ongelofelijk wat jullie allemaal meemaken en zien.
    Ik kijk uit naar jullie thuiskomst.
    Sterkte met afscheid nemen en een goede reis.
    Tot gauw!

• 20 November 2013 - 20:10

Mieke Kaptijn:

Dank zij de link van Janny kan ik jullie dan toch nog iets persoonlijks meegeven. De vorige keer heeft Aart Jan me geholpen...... Eerlijkgezegd voel ik me het beste bij de ouderwetse pen maar ja dat gaat tegenwoordig niet zo makkelijk meer. In ieder geval ben ik blij te lezen dat het goed met jullie gaat! Fijn dat jullie dit konden doen en mee maken! De Here zegene jullie en Hij behoede jullie op de terugreis. Een hartelijk shalom van mij, Mieke.

• 20 November 2013 - 20:10

Herwin En Roelinda Timmerman:

lieve broer en zus en bram,
    even nog een klein berichtje van ons,
    we hebben heerlijk van jullie verslagen mogen meegenieten,
    maar we vinden het ook weer fijn om jullie bijna weer in onze armen te sluiten.
    en ik denk dat er weer flink geknipt mag worden.
    een goede terugreis, en een broedelijke ,zusterlijke groet van ons.
    SHALOM

• 20 November 2013 - 20:27

Ellen Grootendorst:

Marjo en Gert, wat leuk om jullie zo te volgen ,

• 21 November 2013 - 00:50

Jan En Lieke:

Hallo,
    Mooi verslag,succes met afronden en afscheid nemen en goede reis.
    Lieve groet,Jan en Lieke

• 24 November 2013 - 16:31

Sjaak En Anja:

lieve mensen,

Een heel Gezegende reis terug toe gewenst!
    lieve groet

• 25 November 2013 - 22:31

Jan Van Dijken:

Weer bedankt Gert voor dit prachtige, uitvoerige verslag van jullie belevenissen. Zo te horen is de natuur daar schitterend mooi en vallen er bijzondere dieren te zien. Ik kan me voorstellen dat je daarvan geniet, vooral ook van de vogels. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de vele foto's die je ongetwijfeld hebt gemaakt. Jullie reis zit er nu bijna op. Achteraf bezien toch weer snel hè? Hier is het bijna winter, het vriest al af en toe. Dus, bereid je erop voor. Hopelijk hebben jullie geen hinder van de ongeregeldheden in Bangkok bij jullie terugreis. Heel bijzonder dat jullie nog kennis hebben gemaakt met de zgn. 'kerkplanters'. We horen daar straks vast meer over. We wensen jullie een heel goede terugreis toe en hopen jullie binnenkort weer te ontmoeten. De hartelijke groeten van Jan en Hannie.

• 25 November 2013 - 22:37

Jan Van Dijken:

O ja, ook nog de groeten aan Marjo en Bram en nog veel zegen toegewenst bij alles wat jullie nog moeten doen. H&J.