12 dagen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu 12 dagen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu

12 dagen in Chiang Mai

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Gert, Marjo & Bram

21 Oktober 2013 | Thailand, Chiang Mai

We zijn nu al een week in Chiang Mai. Dit is een grote stad in het noorden van Thailand. Het was een uur vliegen. Het is heerlijk om het warme, zweterige Bangkok uit te zijn en ook als gezin samen te zijn. We verblijven hier in een christelijk guesthouse Juniper Tree. Er verblijven hier veel zendelingen uit heel Azië, die of op vakantie zijn of er even tussenuit moeten. Zo spreken we veel verschillende mensen, jong en oud, van verschillende nationaliteiten. Juniper Tree bestaat uit allemaal boomhuizen, houten huizen op palen. We hebben een eigen huisje, wat bestaat uit 2 slaapkamers, badkamer en balkon. Het is een mooi terrein, veel groen en een zwembad!! Dat is heerlijk, geeft echt een vakantie gevoel.
We zijn hier niet alleen om vakantie vieren. Gert heeft ook enkele dagen werk in het OMF-guesthouse hier in Chiang Mai. Verder proberen we ons voor te bereiden op de Marriage Course en de Homeschoolweek. De manager van het guesthouse in Bangkok is voor onbepaalde tijd gestopt, omdat het te zwaar was. Dus dat vraagt veel flexibiliteit en multitasking van mij. Ik heb geprobeerd mijn grenzen daarin aan te geven, maar dat is wel moeilijk, omdat er niemand is om het werk op te vangen als we terugkomen in Bangkok.
Maar genoeg hierover. In het kort even nog wat dingen die we gedaan hebben in Bangkok, zoals het hoogste gebouw van Thailand, de Skytower,
op geweest. Dit gebouw is meer dan 300 meter hoog en heeft meer dan 80 verdiepingen. Verder een dag gefietst aan de andere kant van de rivier in een een totaal ander gedeelte van Bangkok. Dit was een dagtour van een Nederlandse organisatie natuurlijk. Een erg mooie tocht, waarop we verschillende malen met een longtail boot gingen varen over de kanalen.
Chiang Mai is veel kleiner dan Bangkok, al is en blijft het een grote stad. Er zitten hier ontzettend veel zendingsorganisaties, omdat het een goede uitvalsbasis is naar veel landen in Azië. Verder zijn hier ook veel toeristen, omdat het een erg mooi gebied is met bergen. De hoogste berg van Thailand, Doi Inthanon (iets meer dan 2000 meter) ligt hier een paar uur
rijden vandaan. We hopen daar ook nog een keer heen te gaan. Je kan je hier veel beter redden met Engels en dat is erg prettig.
We hebben een paar dagtochten gedaan, waaronder een dag fietsen door de rijstvelden en naar een stuwmeer, een tocht door de jungle naar een waterval waar we lekker konden zwemmen, op een olifant gereden, wat erg schommelde, rafing, bamboorafting en verschillende bergstammen bezocht, waaronder de Longneck stam. Kijk maar eens op de foto's, dan begrijp je waarom ze lange nekken krijgen. Ik vond het niet prettig om te zien, zelfs jonge meisjes krijgen ze om en ze gaan nooit af.
Het waren heerlijke actieve dagen, De whitewater rafting was heel erg goed. Ik viel er zelfs nog een keer uit, wat wel even spannend was.
Voor Bram was het lekker actief bezig zijn. Het weer is hier een stuk aangenamer, koeler en meer regen, wat soms wel jammer is.
Gisteren, zondag, hebben we opgetrokken met een familie uit Nederland, die hier ook werken met OMF. Zo hoor je weer een andere kant van het werk van OMF. Onze oriëntatie krijgt een steeds breder perspectief, ook omdat we hier mensen spreken van allerlei organisaties. We zijn samen met hen naar de de Chiang Mai Community Church geweest, waar we een goede dienst hadden met elkaar.
We zijn naar een grote torren wedstrijd geweest. Elke avond was er veel lawaai en we hadden geen idee wat het was. Maar 2 torren worden op een holle stam losgelaten waarin een vrouwtjetor is gestopt. Er wordt dan natuurlijk gewed en je kan torren kopen die op een stok vastgebonden zitten. Erg maf, maar de mannen zijn laaiend enthousiast. Of de torren dat ook zijn??
Een verbeterpunt in guesthouses zijn voor mij de bedden.Ze zijn zo hard, dus ik begin een hekel te krijgen aan de nachten. Gert slaapt hier beter dan in Bangkok, ik slechter en Bram slaapt overal. Gelukkig zijn we goed gezond. Nog 5 weken! Wat vliegt de tijd!! Voor we het weten zijn we weer terug op Urk.

• 21 Oktober 2013 - 12:01

Peter Bakker:

Hallo Gert en Marjo (en Bram),

Ik heb net jullie bericht gelezen over jullie verblijf in de stad na Bangkok. Heel mooi om te lezen wat jullie daar zien en beleven. Mooi ook al die contacten met diverse mensen van OMF en andere organisaties. Ik hoop dat jullie voor jullie oriëntatie in de toekomst zo het nodige 'meekrijgen'. Gods zegen. Ook namens Marianne, van Peter Bakker

• 21 Oktober 2013 - 19:50

Wim En Martine:

Jullie maken wel het een en ander mee, het lijkt meer op een werkvakantie.
    Maar goed dat jullie verschillende facetten meemaken van het leven van een zendeling.
    Niet altijd eenvoudig, jullie zullen daar nu wel meer inzicht in krijgen.

Marjo je zult wel blij zijn om straks weer in je eigen bed te slapen.
    Al met al een goede ervaring denk ik.

Veel plezier nog.

groetjes
    Wim en Martine

• 22 Oktober 2013 - 10:44

Marian Jansen:

Hallo Marjo, Gert en Bram,
    Wat ontzettend leuk om zo steeds jullie avonturen te lezen, en wat maken jullie veel mee. Fijn dat het goed gaat, en zo te lezen zit het ook goed met jullie visum? Hoop dat het slapen voor jou Marjo ook gauw weer beter gaat. We wensen jullie Gods zegen, en een hele goede tijd.
    Liefs, Marian

• 22 Oktober 2013 - 14:03

Joke Paauwe:

lief drietal,
    Heel boeiend jullie belevenissen te lezen.
    Je ziet nu meer dan de doorsnee toerist.
    En jullie zijn al weer over de helft !
    Wens jullie nog een hele goede en gezegende tijd toe,
    lieve groetjes

• 23 Oktober 2013 - 10:27

Alie:

Beste Gert, Marjo en Bram, leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik vind het ook prachtig zo die fietstochten die jullie maken. Wat fijn dat de OMF zo goed vertegenwoordigd is in Thailand. Chiang Mai is inderdaad erg mooi en vooral de bergstammen. Deze longneck tribe kan ik me helemaal niet herinneren. De foto's laten ook een goed beeld zien. We hebben nu net koffie met een stroopwafel.
    Smaakt het eten goed of koken jullie veel zelf? Fijn dat je toch ook wat kunt doen. Zo samen is dat mooi en vakantie en ook wat werk. Hier is het bijna zomers. Gisteren uitgeweest met een groepje ouderen naar Delft en daar heerlijk in de tuin geluncht. Het was een bijzondere dag. 22 graden en nu schijnt de zon ook alweer. Geniet van de tijd en hartelijke groeten van ons, Alie

• 23 Oktober 2013 - 15:56

Annie.strietmam:

Lieve familie Jonkheer,
    Wat bijzonder om jullie verhalen te lezen vanuit Bangkok en Chingmai.
    Beide plekken halen verschillende herinneringen ook bij ons naar boven.
    De Stam met de Longneckpeople heb ik ook bezocht met een vriendin.......
    We zien er naar uit om jullie belevenissen te horen!!!!!!
    Wij zijn weer een beetje gewend na onze tijd in China .....
    Zegen van de Heer op al wat jullie ondernemen!

Liefs van Annie Strietman.
    P.S. De harde bedden.......oh, wat waren ze hard in China......gewoon een dikke plank.
    We genieten weer in ons eigen bed.

• 24 Oktober 2013 - 14:38

Hanneke Van Boven - Kantoor Terschuur:

Hallo Gert & Marjo en Bram, wat heerlijk dat jullie even kunnen afkoelen voordat straks de hectiek van Bangkok weer over jullie heen tuimelt. Leuk om de foto's te zien! Bizar inderdaad dat de vrouwen van die bergstam zo'n onnatuurlijk lange nek 'kweken'... ongelofelijk dat het menselijk lichaam dit dus blijkbaar aankan! En het verhaal van die torren, hoe verzinnen ze het :)
    Mooi dat jullie ook andere (OMF) zendingswerkers ontmoeten en zo steeds meer een beeld krijgen het zendingswerk in al z'n diversiteit.
    Ik wens jullie veel kracht, wijsheid, vreugde en inzicht voor alle aspecten van het werk dat jullie doen, en/of een bijdrage aan leveren. Heel veel succes met en zegen toegewenst op de Marriage Course; wanneer is die gepland? Dan kunnen we daar voor bidden.
    Ook sterkte straks weer met alle drukte van het Guest house!
    Time flies... nog een paar weken, en dan zijn jullie alweer in NL. Hier is het tot nu toe mooi herfstweer, de natuur begint al heel mooi te kleuren. Ja, ons landje heeft ook zo z'n schoonheid, gelukkig :)
    Nou, geniet nog maar even van alle mooie en goede belevenissen. Een hartelijke groet vanuit het OMF kantoor, van Hanneke

• 01 November 2013 - 18:02

De Lijkantjes:

hallo fam jonkheer
    jullie maken veel mee
    veel bijzondere dingen die een ander nooit mee maakt
    dingen die je voor een ander mag doen
    wij wensen jullie nog een fijne tijd
    en goede gezondheid
    en gods zegen
    ps ik mis het koffie drinken
    groetjes van de lijkantjes