Sàwàtdii kâ. Sàbaay dii mái ká? - Reisverslag uit Tollebeek, Nederland van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu Sàwàtdii kâ. Sàbaay dii mái ká? - Reisverslag uit Tollebeek, Nederland van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu

Sàwàtdii kâ. Sàbaay dii mái ká?

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Gert, Marjo & Bram

16 September 2013 | Nederland, Tollebeek

Zoals jullie zien, doen we goed ons best op de thaise les. het si erg lastig om de klanken goed uit te spreken en de klemtonen goed te leggen. En dan houden we ons nog niet eens bezig met de letters die in een ander schrift geschreven worden. Bram vindt het wel erg leuk en heeft ook een ander boek gekregen, waar veel meer instaat over hoe je de letters moet schrijven en lezen. Hij gaat dit in zijn eentje doen. De titel betekent trouwens: hallo, hoe gaat het?
Wat hebben we afgelopen week allemaal gedaan? Gert werd ingewerkt door een dokter uit Singapore. Er kwamen wat mensen voor medische keuringen en er moest veel uitgezocht en op orde gebracht worden. Hij heeft hier geen secretaresse om verslagen uit te werken en in de computer te zetten.
als er een vrouw onderzocht moet worden, dan word ik gebeld om erbij te zitten. Dat is hier gebruikelijk. Gert heeft altijd zijn telefoon bij zich, 24 uur per dag bereikbaar voor medische vragen van de zendelingen voor OMF. Hij gaat zich niet vervelen, aan de andere kant kan hij ook zijn eigen tijd indelen.
Na de lunch is er een gebedsbijeenkomst en elke dag wordt ervoor een ander gebied in Thailand gebeden, waar zendelingen werken. Op vrijdag speelt Gert dan de piano en danken we God met liederen voor alles wat Hij Gedaan heeft afgelopen week. Het was goed om dat te doen en om ook een eigen inbreng te hebben.
We worden aan veel mensen voorgesteld, die hier of komen uitrusten, of vergaderen of iets anders. Dat maakt het leven hier erg onrustig en we waren haast nooit met z'n drieën. Maar afgelopen weekend zijn we voor het eerst eens samen op pad geweest. Eerst zaterdag naar het ziekenhuis, want we moesten toch nog extra vaccinaties. Dat was een heel gedoe en de dokter die ons zag boezemde niet veel vertrouwen in. Maar gelukkig dat Gert verstand van zaken heeft en uiteindelijk gingen we weg met een doos vol vaccinaties en spuiten, zodat Gert die zelf kan geven. Ze vertrouwen ook zomaar dat Gert een dokter is.
Daarna zijn we zelf met een taxi, skytrain en boot naar de Grand Palace gereisd. We reizen wat af door Bangkok, ongelofelijk wat een stad. Ik vond Amsterdam altijd een grote stad, maar geef mij nu maar Amsterdam!
Het voelde wel goed, om dit allemaal zelf te kunnen doen. Het geeft meer vrijheid en vertrouwen om er zelf op uit te gaan. Ik heb toch wel last van een cultureshock. De hitte, andere taal, grote stad, niks vertrouwds, maakt dat ik me wel een vreemde eend in de bijt voel. Je oet zoveel nieuwe dingen en ervaringen op! Erg leuk en spannend, maar ook vermoeiend. Maar om terug te komen op de Grand Palace, die was schitterend. Prachtig gemaakt, oog voor detail. Daar stond ook de tempel voor de emerald boeddha. We zijn niet naar binnen gegaan, want dan moest je je schoenen uit doen uit eerbied. Dat wilden we niet, dus maar even met de verrekijker naar binnen gekeken. Het beeld is ongeveer 40 cm hoog en er hangen een soort kleren om heen gemaakt van goud. Later hoorden we dat de koning de enige is die de kleren mag verwisselen. Want er zijn kleren voor het hete, koude en natte seizoen. Na het eten hebben we 45 minuten gevaren en 50 minuten taxi.
We zijn nu al 2 keer naar een internationale kerk geweest. Ongeveer 20 minuten met de taxi als het verkeer meezit. Het is op een groot terrein met een meer in het midden, grote flats, huizen, scholen, golfkarretjes, zwembad etc. Er wonen alleen maar buitenlanders, die voor werk in Azië moeten wonen. Bram gaat daar naar de jeugdgroep en mag over twee weken mee naar eiland in het zuiden van Thailand voor 3 dagen. Het is een eiland met één groot gebouw, waar ze verblijven met 30 jongeren. Alles wordt voor hen geregeld en hij kan daar snorkelen, inkvisvissen, surfen etc.
Het was/is wel wennen hier om een beetje je ritme te vinden. Daar hebben we alle drie wel last van. Hoe leef je ineens als een gezin in Thailand en dan ook nog als zendelingen in een missionhuis.
Gert geniet van de vogels. Zoveel verschillende. Het regent bijna elke dag hier, vooral tegen de avond en om 18.30 uur is het al donker. Soms moeten we door het water waden, als we nog weg willen 's avonds en alles rijdt tot aan de assen door het water. Je moet er niet bij stilstaan wat er allemaal in het water zit.
Zaterdag gaan we naar Isaan, een provincie in Thailand, waar veel Nederlanders werken voor OMF. We hopen daar 5 dagen te gaan kijken en iets mee te maken van hun werk.

• 16 September 2013 - 09:05

Gillian Spronk:

Sawadii kaa! Heel leuk om jullie verslag te lezen. Ja, Thailand is iets anders dan Nederland! BangKok is heel anders dan Amsterdam. Veel succes met je aanpassen! God wil echter ons ook daarin helpen! gelukkig maar! Mag elke dag telt en elke ervaring telt. vreemd is: je wen aan alles, zelfs het rythme van Thailand! Wat geweldig dat zij jullie tijd geven om wat taal te leren. Dan heb je het gevoel dat je wat verbinding krijgen met de mensen.
    Wij zijn nu bezig met wat wij volgend jaar misschien gaan doen. Maar niks is zeker dus ik vertel je nog niet.
    Herman is in Fiji en heeft een heel druk program. Samen met de International directors of WEC spreken zij hier en daar. Geweldige kansen om ingang in de kerken te hebben.
    De 25ste feestje van de bestaan van de kerk was een mooie tijd. De dienst had varieerteit en goede inhoud. De lunch daarna was geweldig.
    Vandaag ben ik in Leiden aan het oppassen terwijl mijn dochter zich bezig houdt met haar dissetatie voor haar MA. Hopelijk zal zij het gauw klaar hebben!
    Nou, mensen doorzetten en vol dankbaarheid voor deze andere ervaring in jullie levens!
    Blessings, Gillian (en Herman)

• 16 September 2013 - 09:38

Joop En Annie Strietman:

Dag Marjo, Gert en Bram,

Zojuist jullie wetenswaardigheden gelezen op het vliegveld van Hongkong!
    Tjonge.......wat een andere wereld......je geeft ons een leuk beeld van jullie "leven" in Bangkok.
    Herinneringen komen terug aan onze tijd in Bangkok....de skytrain etc.
    Ja, nieuwe mensen ontmoeten is bijzonder leuk, maar kan ook vermoeiend zijn, vooral als je je plekje nog aan het vinden bent!
    Hartstikke leuk om te horen van Bram z'n uitje naar het eiland!!!

Wij vliegen over ruim een uur door naar Kunming, waar een vriendin ons ophaalt!

Zegen van de Heer op jullie persoonlijk en op jullie inzet!

Liefs van Joop en Annie.

PS groeten aan de vogels van Joop.

• 16 September 2013 - 09:48

Marian Jansen:

Beste Gert en Marjo, en Bram,

Wat fijn en goed om weer wat van jullie te horen. En wat een nieuwe ervaringen doen jullie op.
    Ik wens jullie toe dat jullie daar goede contacten mogen hebben, en je thuis kunt voelen in een toch heel andere cultuur en omgeving. Gods zegen gewenst bij jullie werk en in alles wat jullie mee mogen maken.
    Hartelijke groeten van Marian en Hans Jansen

• 16 September 2013 - 13:36

Addie:

Wat ontzettend leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Ik kan me voorstellen dat het in allerlei opzichten wennen is en zoeken naar hoe om te gaan met..! Maar ook een geweldige uitdaging. Ik stel me zo voor dat Urk voor jullie nu wel heel kleinschalig is... wat een verschil en wat een totaal andere cultuur. In dit alles Gods zegen en shalom gewenst. Hij is Dezelfde! Onveranderlijk in Zijn trouw en liefde voor jullie,
    lieve groet,
    Addie.

• 16 September 2013 - 14:06

Wilma:

Leuk om jullie zo te volgen. Wat spannend allemaal! Geniet er ook maar van, eer jullie het weten zijn jullie terug! Shalom, Wilma (en Bart natuurlijk!)

• 16 September 2013 - 15:26

Jan:

Mooi dat jullie bezig zijn met het Thai; daardoor is het leuk om contact te leggen met de mensen daar.
    Zo te horen gaat het allemaal goed met jullie.
    Leuk om te horen van andere Nederlanders wat zij allemaal meemaken. En zo zie je ook wat meer van het land.
    Met ons gaat alles goed. Hans heeft vrijdag zijn diploma gekregen en was daar met ons uiteraard trots op.
    Groetjes van ons

• 16 September 2013 - 20:55

GErdine Wisse:

Hallo, fijn om jullie verslagen te lezen. we lezen en leven met jullie mee. groet, Wim en Gerdine

• 17 September 2013 - 12:25

Jakob En Janneke:

Dag Gert en Marjo en Bram,

hier regent het ook! Fijn dat we iets gemeenschappelijks hebben!

De hartelijke broeder groet vanaf de bult (de parel van Flevoland),

Jakob.

• 18 September 2013 - 17:27

Annemarie:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen! Kan me wel voorstellen dat het wennen is in een compleet andere wereld. We blijven jullie volgen hoor en leven van grote afstand mee :)
    Hartelijke groet,
    Annemarie (en Gijs)

• 18 September 2013 - 20:52

Willem Gijsendorffer:

Leuk om jullie te volgen, kunnen ons heel goed voorstellen dat je wat last hebt van een cultuurshock.
    Heel veel mensen, lekker vochtig weer.Maar knap dat jullie proberen Thais te leren.
    Zal je tegelijkertijd wat Swahili woordjes leren.
    Habare (hoe gaat het) moesuri sana (goed dankje).

We wensen jullie veel sterkte en Gods zegen toe.
    groetjes
    Wim en Martine

• 19 September 2013 - 22:37

Bram & Aline:

Lieve moat(s),

Fijn om weer even wat van jullie te lezen. En wat stoer dat jullie je verdiepen in het Thai (wat is het woord moat in het Thai ;-)?
    Ik probeer me jullie voor te stellen in die groene omgeving daar met vreemde en bijzondere vogels in en buitenshuis.....

Fijn dat de vaccinatie voorraad gelukt is. En nu nog een gemeen 'prikje' van de dokter.

Hier krijg ik een beetje last van het 'lege vriendennest syndroom' Jullie in Thailand, F&L en P&A op rondreis door Amerika, J&J en A&J en E vandaag naar Israel, schoonzus Marijke die daar ook nog is......pffff.
    We hebben hier de jongens P&S van A&J net naar bed gebracht, dat is dan weer een bijkomend voordeel Wij mogen hier lekker van hun gezelligheid genieten bij ons thuis. Ik denk dat ik je de komende week even ga mailen. Want als die 'meelezers' hier maken mijn zinnen toch wat formeler. Maar deze niet:

Dikke poes! van ons

ps: Willianne van Slooten, (dochter van mijn zus Lummie) o.a. dirigente van de Young Continentals (van Hester toen dacht ik?) trouwt morgen. Wordt hopenlijk een zonnige dag.

Groeten!
    X Aline en Bram

• 20 September 2013 - 17:28

Alie:

Wat een mooi verslag en goed dat jullie je verdiepen in de Thai taal. Wel fijn dat je zoveel mensen ontmoet en hun verhalen hoort. Ik heb destijds in Aranyprathet gewerkt en ben ook een keer naar het noorden gereden naar de bergen en de stuwdam. Heb even de provincie Isaan opgezocht. Leuk dat jullie daarheen gaan en zo zie je veel van het platteland. En de dorpen met de paalwoningen en daaronder de vrouwen die lappen en kleden weven. Schitterende foto's hebben ook, ik heb ervan genoten. Goede tijd en groeten van ons uit Nieuwegein

• 20 September 2013 - 20:25

Joke Paauwe:

dag Marjo, Gert en Bram,
    Het is me nog niet gelukt jullie hele verslag te lezen van het begin in Thailand.
    Maar ik begrijp uit de reacties dat er al heel wat byzondere indrukken zijn door jullie alle drie.
    Wens jullie een heel goede en gezegende tijd toe.
    liefs van Joke Paauwe

• 20 September 2013 - 20:37

Joke Paauwe:

opnieuw dag allemaal,
    Zojuist kreeg ik de site te pakken waarop jullie [Marjo] schreef wat er allemaal op haar af kwam.
    Wat een belevenis ! Ben ook enkele malen in Bangkok geweest in 1970 als zeemansvrouw.
    De "floating market" vond ik toen erg commercieel. Helemaal in scène gezet voor de Amerikaanse
    toeristen ! En er waren ook veel bhoeddistische tempels, maar was nog niet tot een levend geloof
    gekomen. Het aller- allerbeste toegewenst. Lieve groetjes van Joke

• 24 September 2013 - 13:15

B Bontkes:

de groetjes van de lykant hallo allemaal zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie,s zin wy missen het koffie drinken de rode bietjes staan op by jullie worden het geen bietjes neem ik aan hoe is het eten daar.de hartelyke groeten van de lykantjes

• 24 September 2013 - 21:14

Ineke Den Engelse:

Bijzondere verhalen, van een heel bijzondere ervaring!
    We wensen jullie Gods zegen toe en geniet van de dingen die je gaat meemaken.
    groeten Jaap & Ineke, Daniel en Noella

• 25 September 2013 - 08:22

Johan Tensen:

Hallo Gert, Marjo en Bram,

na een paar week heerlijke vakantie gehad te hebben heb ik nu gelegenheid om je blog te lezen. Tsjonge, jonge, wat een andere wereld.....
    Bedankt voor het verslag. Vanavond hebben we huiskring, we zullen zeker voor jullie bidden - en wij persoonlijk bidden ook regelmatig voor jullie!

Hartelijke groet, Gods zegen, sterkte met taal en cultuur en omstandigheden,

Johan (ook namens Tineke natuurlijk)

• 25 September 2013 - 19:22

Lex Ernst:

Zo krijg je een idee van jullie verblijf daar, ga door want het is erg interessant om van jullie doen en laten kennis te nemen. De taal zal wel een van de moeilijkste punten zijn denk ik. Ik ben net terug, na een reis van ongeveer 30 uur, uit Swaziland.....geweldig land, maar oh zo arm.
    Veel sterkte en weet dat God altijd dichtbij is.
    Groetjes ook van Joke,
    LEX