Isaan - Reisverslag uit Tollebeek, Nederland van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu Isaan - Reisverslag uit Tollebeek, Nederland van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu

Isaan

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Gert, Marjo & Bram

26 September 2013 | Nederland, Tollebeek

Alweer 11 dagen geleden sinds ik schreef. Deze tijd is omgevlogen met mensen ontmoeten (want het is hier een komen en gaan), ingewerkt worden als manager van het guesthouse, bidstonden, kinderoppas een ochtend en op zoek naar shampoo en kam om hoofdluis kwijt te raken. Ja, Ja, ik was er goed mee aan. Jeuken, jeuken en ik maar denken dat het door de hitte en het zweten kwam. Dus dat kostte mee een dag. Eerst naar de winkels en dan zoeken van de ene winkel naar de andere. En dan behandelen en kammen
Gelukkig lijkt het nu wat beter te gaan, maar ik ben nog niet alles kwijt, dus elke dag nog kammen!
En dan zaterdag naar Isaan, een provincie in het noordoosten van Thailand.
OMF heeft daar veel Nederlandse gezinnen wonen en werken en wij hebben er twee bezocht. Hun werk is "churchplanting". Het was een reis van 8 uur, waarvan 6 uur in een bus met airco, ruime zit plekken, massagestoelen, films (niet veel soeps) en eten en drinken en dat voor maar 10 euro per persoon.
Je snapt niet dat dat allemaal uit kan. Het was heerlijk om de stad uit te gaan. De familie waar we de hele tijd zouden blijven, wonen aan het randje van het dorp Mancha Kiri, met uitzicht op de rijstvelden. Sijmen en Annelies en hun kinderen Daniël en Benj wonen daar al enkele jaren en voelen zich daar helemaal thuis. Het was heel goed om hen zo mee te maken en een stukje van hun leven te proeven, wat voornamelijk bestaat uit contacten leggen, Engelse les geven, Bijbelstudies geven, evangeliseren op het platteland en allerlei hand- en spandiensten.
De vrijheid, die je hebt op het platteland is veel groter dan hier in de stad.
We hebben veel gefietst, gelopen en een keer de auto geleend om de andere familie op te zoeken. Bram is om half 6 's ochtends gaan racefietsen met Sijmen en enkele Thaise mannen. Dit is ook één van de manieren om contact te leggen met de bevolking. Isaan is erg plat en en erg groen. Het bestaat grotendeels uit rijstvelden. Erg mooi en Gert kon zijn hart weer ophalen aan vogels, 15 nieuwe soorten gezien. Verder was hij er ook vanuit zijn functie als medisch adviseur. Dus dat was ook handig voor de mensen daar. We waren ook in de gelegenheid om een Thaise kerkdienst mee te maken. Eerst een uur Bijbelstudie, dan een 45 minuten zingen en bidden en dan een uur een preek. Een voordeel is wel dat je altijd in en uit mag lopen en net zolang weg mag blijven als je wilt. We werden natuurlijk voorgesteld en enthousiast begroet door iedereen. Niemand zal je daar op aan kijken. Na de dienst werden de plastic stoelen aan de kant gezet en ging iedereen op de grond zitten om te eten. Iedereen kreeg een bord met rijst en er waren schalen met verschillende curry's, gekookte eieren, gebakken eieren, vis met bamboescheuten, pompoen met aardappel en noodles. Heerlijk! Daarna kwam de ijscokar langs en wie wou kon een ijsje kopen (een magnum voor euro, een cornetto voor 50 eurocent).
Wat me opviel in de tijd in Isaan is hoe vriendelijk alle mensen zijn. Dat is normaal hier, want je moet nooit laten blijken wat je er echt van vindt.
En afspraken worden hier ook wel eens niet nagekomen. Bij de Engelse les kwam niemand opdagen en de kinderclub ging niet door, omdat de mensen die het organiseren er niet waren, dus ook geen kinderen! Zo moet je dus altijd flexibel zijn en niet teleurgesteld! Kleine zaadjes planten in de harten van de Thai mensen, een voorbeeld zijn, vriendelijk en behulpzaam, dat is het werk van Sijmen en Annelies en nog vele anderen in Isaan. God zal het werk zegenen!

• 26 September 2013 - 11:22

Janet:

Wat fijn om weer wat van jullie te lezen. Hoofdluis is niet prettig, hopelijk is het gauw over!
    Mooi om te merken hoe je je draai daar vindt, ik zie het helemaal voor me.
    Liefs Janet

• 26 September 2013 - 11:32

Berthe Jonkheer:

Hallo beste fam.
    Fi nj weer een brief van jullie te krijgennn,zo kunnen we wat mee leven Een hele ver andering .
    Voor al het bezoek aan Gert In de oorlog kwam het vleel,Voor al op scholen .
    Het is daar gelukkig nutige leer zaam eo En verkodiging Waar het toch ook om begonnen is .
    Hier ggat alles goed Het heeft na alle droogte flink geregend Alles bloeit weerop
    Daar geniet ik op mijn maniervan Ik kan het weer aardig aan Koken lukt ook weer aardig.
    Helma en Dirk doe veel dingetjes voor mij Helma isook veel bezig met cursis geven.
    Ze zijn er veel mee bezig Bij Hans en Nada valt het niet mee Nada is veel ziek Ze wort van het eene
    zieken huis naar het andere gestuurt Veel morfine enz Ze wort er duf van We hebben de reis naar Canada met onder brekigen ,wel voort gezet Maken de meisjes het ook goed ? Fijn dat Bram zo leuk
    meedoed En leerzaam voor hem Veel liefs we vragen voor jullie omkracht Hartelijke groetjes uit Memel oort Bertha .

• 26 September 2013 - 11:36

Hannie:

Lieve vrienden,
    Wat weer een mooi verslag, leuk om te lezen. Ik hoop dat je de hoofdluis snel kwijt raakt Marjo. Het zag er leuk uit al die borden en kommetjes op de vloer. Dat was dus nog een hele reis naar het platteland. Maar wel goed verzorgd zo te horen. En fijn voor jullie om ook het verschil te zien. Geniet nog van al het moois, sterkte als de dingen soms niet zo gaan als het zou moeten gaan. Gods zegen bij alles wat jullie mogen doen. Groetjes en liefs, (ook van Jan)
    Hannie.

• 26 September 2013 - 14:11

Joop En Annie Strietman:

Groeten vanuit China, waar wij jullie verslag met veel belangstelling hebben gelezen. Prachtig dat jullie dit allemaal kunnen meemaken, inclusief de ongemakken, in dit deel van de wereld waar meer dan de helft van de totale wereldbevolking woont. China heeft er alleen al 1,3 miljard! Zegen vanuit Chengdu.

• 26 September 2013 - 15:27

Coert En Monique:

Lieve mensen, wat mooi om weer een verslag te kunnen lezen. Fijn dat jullie zulke bijzondere ervaringen kunnen opdoen en wat kunnen betekenen voor de mensen daar. Heel veel zegen nog gewenst. Hartelijke groet van Coert en Monique.

• 26 September 2013 - 16:33

Anja:

Lieve mensen,

Wat bijzonder om jullie verhalen te lezen. Heel veel Zegen toegewenst bij alles wat jullie daar doen!

• 26 September 2013 - 20:47

Klaas En Jantje Romkes :

Hallo Fam Jonkheer ..erg leuk om jullie verhalen te lezen en te volgen . Veel zegen op het werk daar en Mevr Jonkheer we missen u als klant bij AH .Hartelijke Groetjes van Klaas en Jantje Romkes

• 27 September 2013 - 13:56

Hanneke Van Boven:

Hallo lieve mensen, wat leuk om jullie verslag te lezen en de foto's te zien! Jullie maken in korte tijd al veel mee, veel indrukken, veel verschillen, etc. Een heel avontuur met het reizen(ja, die films in het OV zijn echt vreselijk!) , de mooie natuur, lokale kerkdienst meemaken; Echt super dat jullie dit allemaal kunnen meemaken. Niet alles is leuk, dat is ook duidelijk. Oei, wat vervelend van die hoofdluis... hoop voor je dat het gauw over is. Ook wel jammer als activiteiten niet doorgaan. Maar jullie klinken opgewekt en met humor kom je door veel situaties heen. Veel vreugde toegewenst in alle dingen die jullie daar oppakken en meedoen. Vrede van de Heer voor jullie alle drie. Hartelijke groetjes uit Terschuur!

• 27 September 2013 - 22:39

Kees De Visser:

Dag beste mensen,

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Een ervaring die je altijd bij zal blijven!
    We denken aan jullie, vanuit het Dok.

Groeten,
    Kees

• 29 September 2013 - 19:39

Joke Paauwe:

lieve allemaal,
    Wat boeiend, al die belevenissen van jullie daar! En nu het verslag van dat plaatsje in het noorden.
    Zo krijg je een beetje een idee hoe de mensen daar leven. Dat zie je als toerist vast niet.
    Heb vanmiddag eens naar Urk gebeld in de hoop misschien Irene te kunnen spreken.
    En wie trof ik thuis ? Alle 3 de dochters ! Ben weer een beetje op de hoogte van waar ze momenteel
    mee bezig zijn. Ze hadden het best gezellig zo met elkaar.
    tot wederhoren, lieve groetjes van Joke

• 30 September 2013 - 10:01

Alie:

Beste Marjo, Gert en Bram,
    Wat zien de foto's er mooi uit. De huizen zien er goed uit, zoals ook de school. Is het een gekko??Leuk dat jullie daar ook kunnen fietsen en wandelen. Hier is het schitterend weer ca 15-18 graden, dus een mooie herfst. Ik geniet ervan om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat een andere wereld, maar ja het is ook ver weg. Hoe gaat het met de Thaise taal? Kunnen jullie je een beetje verstaanbaar maken? Is Engels nog steeds moeilijk voor de meeste Thai?? groeten

• 30 September 2013 - 16:01

De Buurtjes:

Dag lieve Gert, Marjo en Bram,
    Fijn om te lezen dat jullie het goed naar de zin hebben, hoop dat Bram ook fijne dagen heeft gehad. Dat zullen we wel zien en lezen in zijn verslag! Leuke foto´s ook! We eten elke dag een peer :) en af en toe een tomaatje. We denken aan jullie!xxxxx

• 01 Oktober 2013 - 08:53

Jakob:

Shalom jelui,

goed om weer van jullie te horen. Veel zegen op alles wat jullie ondernemen.

Een hartelijke broedergroet,

Jakob.

• 02 Oktober 2013 - 19:23

Loes Schilder Ruiter:

Hoi Gert Marjo en Bram,

Heel mooi om jullie reisverslagen te lezen en zo een beetje te kunnen zien waar jullie mee bezig zijn.
    Fijn dat het goed met jullie gaat en dat jullie het naar de zin hebben.
    Marjo, ik hoop dat je van de jeuk af bent.
    Het is hier prachtig herfstweer, veel zon, maar 's ochtends is het hier wel fris.
    We wensen jullie nog een heel goede en gezegende tijd toe.

Lieve groet van, Piet en Loes.

• 02 Oktober 2013 - 21:10

Johan Tensen:

Dag lieve mensen, fijn weer iets van jullie te lezen, en om jullie op de foto's te zien. Surrealistisch - dezelfde jullie, maar in zo'n andere omgeving.
    Veel plezier, sterkte, zegen toegewenst.
    Hartelijke groet, ook van Tineke, Johan Tensen

• 03 Oktober 2013 - 11:23

Familie Snoek:

Het alweer 3 oktober. Waar blijft de tijd....Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.Veel succes met jullie activiteiten. En Dokwerk? Dat gaat gewoon door....

• 03 Oktober 2013 - 17:04

Wilma Hoekstra:

Dag Gert, Marjo en Bram,
    Wat leuk jullie verslag te lezen, maar wat een drukte op jullie hoofden!! Hopelijk zijn die medebewoners snel weer weg. Nog veel plezier en mooie ervaringen toegewenst en sterkte met de toch wel andere cultuur zo te lezen!!
    hart. gr. wilma

• 03 Oktober 2013 - 19:30

Theo En Marjan:

Erg indrukwekkend hoor! Veel sterkte gewenst en dat jullie tot zegen mogen zijn in die totaal andere cultuur. Groetjes Theo en Marjan.

• 04 Oktober 2013 - 18:10

Jannie Veldhuis :

beste gert ;marjo en bram
    wat leuk om dat te lezen wat jullie allemaal meemaken en beleven.
    heel anders dan ons dorpje.
    trouwens ik zou een paar lekkere peren meenemen ik had al een zakje meegenomen,
    bert had ook een zak meegenomen,je zei er zyn peren genoeg aan de boom,
    maar de peren waren gevlogen.
    de hartelyke groeten
    de lykante,s

• 06 Oktober 2013 - 21:08

Rinus:

Ha Gert, Marjo en Bram, Wat een verhalen en belevenissen. Leuk om te lezen en fijn dat het jullie goed gaat. Wat frisse lucht op het platteland hadden jullie wel nodig. Inmiddels zijn alweer weken omgevlogen. Geniet nog van de weken die komen in die fantastische cultuur en natuur. Hopelijk in een goede gezondheid. groeten Rinus

• 17 Oktober 2013 - 13:36

Jacob Snoek:

Hallo Gert,

Wil je even in je emailbox kijken?

Jacob Snoek