Bangkok 9 okt. 2013 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu Bangkok 9 okt. 2013 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gert, Marjo & Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu

Bangkok 9 okt. 2013

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert, Marjo & Bram

09 Oktober 2013 | Thailand, Bangkok

Er lopen hier ernstig grote mieren rond…. ?
Fout: het zijn juist hele kleine, die ik zo juist betrapte in m’n cola.
Het is hier ’s avonds laat erg stil?
Fout: alles wat kan piepen, knarsen, knorren en knerpen lijkt dat hier de hele nacht door te doen.
Wen je daar aan: jazeker! Makkelijk. Net als aan het Thaise voedsel. In het algemeen goed en (zeer) goedkoop. Aan het links rijden. Aan de massa’s taxi’s. (zeker 1 op 10 auto’s is een taxi!) Ik ga zelfs wennen aan het zelf-rijden in Bangkok (denk ik).
Hoewel. Ik heb mezelf voorgenomen niet te wennen aan de kris-krassende brommers en scooters et cetera in het verkeer. Urk is er niks bij, dat verzeker ik jullie! Kan iemand dit lezen? หมวกยอด . Wel, een willekeurige Thai zal je ook nietszeggend aankijken. (helm is een simpel woord, toch)
Aan de warmte wennen we wat minder. Onze beste vrienden heten Airco en Ventilator. ’s Morgens bij het opstaan geeft de thermometer steevast 28 graden aan. Celcius dus. Daar komt nu gelukkig niet zo veel meer bij overdag. Toch, echt lekker is anders.
Wennen doen we ook een beetje aan de harde bedden. Slapen is voor doetjes zullen we maar denken. Wennen doe ik aan de vele regen. De meeste dagen behoorlijk. Maar toch 30 graden.
Wennen doe ik zelfs ook al aan de Thaise vogels. Hier rond het huis alleen al heb ik er zo’n 45 gespot. Soorten dan. Voor de liefhebbers zal ik nog een keer een special schrijven over onze belevenissen met alles wat groeit, bloeit, vliegt en (och ja) piept.
Aan het Randstad-gevoel zal ik niet wennen. Uren in de taxi. Eindeloze stromen verkeer. Miljoenen mensen (letterlijk) die van A naar B moeten. Leve de polder!
Waar ik zeker niet aan wen is dat het zo maar kan gebeuren dat je een (publieke) WC binnenstapt en dat er daar iemand, bij de urinoirs, op de knieën de vloer aan het poetsen is. Beter gezegd, de richeltjes moeten gepoetst, met een tandenborstel. Nog een keer kijken: het blijkt nog een vrouw te zijn ook. Daar zakt m’n broek van af. O nee, juist niet dus.
Waar ik ook niet aan zal of wil wennen is de Boeddhabeelden, -tempels. Behalve door de overdaad stuit alles waar het boeddhisme voor staat me behoorlijk tegen de borst. In het westen vinden we tegenwoordig zo’n beeldje in huis of in de tuin wel prachtig. Verdraagzaamheid en “vrede”, de eeuwige glimlach, staan hoog in het vaandel.
Onder de oppervlakte schuilt echter een behoorlijk meedogenloos wereldbeeld. Karma, het lot, staat centraal in het denken. De eeuwig doorgaande cirkel van leven en dood. Leven is lijden leerde de boeddha. Ontsnap eraan! Hoe? Werk aan je karma. Zorg dat je steeds verder komt door zo veel mogelijk goed te doen. Dan kom je terug na je dood (reïncarnatie) met betere kansen om nog weer verder te komen. En uiteindelijk kun je misschien, ooit, ontsnappen aan je karma. Dan ga je op in het ……..grote niets.
Dit heeft allerlei consequenties natuurlijk. Bijvoorbeeld: Waarom zou je je druk maken over je gehandicapte kind? Die heeft het erg slecht gedaan in een vorig leven. Beter dat-ie snel sterft!?
Het helpt ook niet voor het bestrijden van corruptie. Het lijkt al helemaal niet te helpen tegen (kinder-)prostitutie. Moraal is vaak dubbel (sorry, in het westen kunne we er natuurlijk ook wat van)
Brengt me bij de niet-reis kant van ons bezoek hier: een zendingsorganisatie in Thailand. Blijf lekker thuis mensen. Wat heb je te zeggen? Nou, het zou zo maar kunnen dat het christelijk geloof radicaal andere antwoorden heeft dan het boeddhisme. Bijvoorbeeld over het lijden.
Of over het lot. En wat als er een God is? (Boeddhisme is een religie zonder god) En wat als er bevrijding mogelijk is. En jezus dan? En stop maar eens met je zelf opwerken tot een beter mens! (genade!)
Nou, het wordt tijd om te stoppen, ik begin nog te preken. Maar ik schaam me beslist niet voor de mensen die ik nu een beetje mag helpen als dokter. Mensen die heel veel opgegeven hebben om hier het Goede Nieuws door te geven.
Is dit een reisverslag? Nee. Hebben we nog wat gedaan? Ja, diverse uitstapjes in Bangkok. Parken bezocht, de grootste markt van B’kok. Vandaag naar het hoogste gebouw hier. 300+ meter hoog. Lekker eten op de 78e verdieping. Morgen een rondje B’kok op de fiets. (georganiseerd door een Nederlander!) En volgende week voor langere tijd naar Chiang Mai in het noorden. Deels een soort vakantie en deels werk. Prachtige omgeving daar en vooral ook iets koeler. We hopen daar ook een paar mensen uit onze kerkelijke gemeente te ontmoeten.
Voor nu: een hartelijke groet uit Thailand.
Gert

• 09 Oktober 2013 - 08:55

Jan:

Hallo allemaal,

Ik ben nu eens de eerste met een reactie zie ik.
    Geniet van het mooie land en het werk wat je mag doen. Nog een week en dan mogen wij aan de bak.
    We hebben er zin in. Hier alles goed.

Jan

• 09 Oktober 2013 - 09:30

Hanneke Van Boven:

Hallo Gert, tjonge, dit is een stevig stuk weblog om mijn werkdag mee te beginnen! Wat heb je in dit stukje ontzettend veel aangetipt; van religie tot vogelsoorten en van reflectie tot verkeer, met humor en diepe ernst.... knap, en zeer boeiend om te lezen. Schrijverstalent? :) Morgen een leuke dag gewenst op de fiets, en een goede reis naar het noorden. Hoop dat jullie daar een goede en inspirerende tijd zullen hebben! Hartelijke groetjes voor jullie alle drie namens het kantoorteam hier, Hanneke

• 09 Oktober 2013 - 09:53

De Buurtjes:

Lieve alle3, Ook al hebben we jullie gister al even "gezien'en gesproken.. leuk om jullie verslagje te lezen, het is grappig om gelijk te merken wie het schrijft! x uit urk.

• 09 Oktober 2013 - 13:50

Theo En Marjan:

Bedankt voor jullie bericht, zo kunnen we een beetje meeleven. We krijgen al met al de indruk dat wij hier in een soort grote leegte leven. Ik heb vandaag maar 4 verschillende soorten vogels gezien. Ze zijn waarschijnlijk jullie achterna want hier gaan we met morgen 12 graden (Celsius) al richting nulpunt dus. Hoe dan ook, veel zegen en de groetjes van Theo en Marjan.

• 09 Oktober 2013 - 17:22

Jaap & Ineke:

Hallo lieve mensen,
    wat een leuk verslag over hoe jullie proberen staande te blijven in een totaal andere cultuur.
    Succes daarbij en Gods onmisbare zegen! Als je dat leest over het boedhisme... wat hebben we dan een goede God!
    groeten uit de NOP

• 10 Oktober 2013 - 02:32

Jannes:

Je zou haast kunnen vergeten hoeveel ellende er onder de bevolking is. Ook als ik naar jullie luister, dan hoor ik een verhaal van een enorme geestelijk leegheid in de mensen die beelden ronddragen en niet spreken en niet kunnen horen zegt Gods Woord.
    Naast al het mooie aan de buitenkant van het land waar je beslist van genieten mag, want het is Zijn schepping, zien jullie ook heel goed als Zijn kinderen, dat er heel veel gebed nodig is. Ik ben blij dat jullie dit geweldige werk doen in het besef dat Hij het is Die jullie die onderscheiden blik geeft waar het op aankomt. Ik hoop dat jullie ondanks al die geweldige indrukken elke dag weer rust mogen en zullen vinden in de schuilplaats van Zijn vleugels.
    Ik bid dat jullie als het zover is gezond mogen terugkomen en zo mogen stralen dat mensen daar iets mogen zien van Jezus Christus.

Groet de medechristenen in de verdrukking

Met br.gr.
    Jannes

• 10 Oktober 2013 - 16:02

Wim En Martine:

Leuk om zo met jullie mee te reizen, heel veel dingen komen ons bekend voor.
    Vooral het omzien naar elkaar en de achtergebleven baby's in het ziekenhuis in Mogadishu,
    werd er ook daar door de verpleegsters niet naar omgekeken, het was ook beter als ze stierven dan werden
    het engeltjes.Dat is dan het moslimgeloof.
    In Afrika kom je weer heel veel wichtcraft tegen,een vermenging met geloof.
    Na al onze ervaring zijn we tot de conclusie gekomen ,dat een mens alleen, en het denken van een mens
    alleen maar kan veranderen, door echte bekering en een leven naar bijbelse principes.
    Iets waar in Afrika nog weinig kennis over is.We hebben ze het evangelie gebracht maar vergeten
    om hen te leren wat het betekent naar en vanuit het Woord.

Veel zegen toegewenst.

groetjes